onsdag den 11. april 2012

Inka Jungle Trail og Machu Picchu

Saa naaede vi til Cuszco, som jeg har glaedet mig helt ufatteligt meget til. Jeg er jo meget historie- og kulturinteresseret, og man finder ikke mange andre steder paa denne jord, der kan byde paa saa meget historie. Vi brugte dagene i Cuszco paa at opleve den gamle og helt fantastiske Inka arkitektur, der er mere og praecis og holdbar end meget andet man finder i dag. Vi var paa Inka Museum, fik shoppet en del laekre souvenirs og gaver og oplevede Cuszco by night. Loerdag morgen blev vi hentet af vores lokale guide Johan fra Lorenzo Expeditions, som skulle foere os igennem den udfordrende Inka Jungle Trail.

Kaffeboenner til toerring i junglen

Inka Jungle Trail er en alternativ tur til den originale Inka Trail, og inkluderer ogsaa adventure aktiviteter i modsaetning til Inka Trailen. Den foerste dag blev vi koert op ad zigzag vej opad et bjerg til vi naede toppen. Med fulgte desvaerre lidt koeresyge og hoejdesyge for mit vedkommende. Herfra skulle vi mountainbike nedad  den ligesaa zigzaggede nedkoersel. Det foregik paa en meget smal, og kringlet vej og tilmed i regn og hagl. Det var en vild oplevelse. Jeg var lidt nervoes, naar de store lastbiler skulle overhale, i svingene. Jeg naede dog hel og meget vaad ned og fik af vide at den tur "kun" har kostet 3 liv paa 11 aar. Paa den tur koerte vi ogsaa fra hoejlandet i Peru ned i hoejlandsjunglen og oplevede derfor et klimaskift fra toert og koldt, til fugtigt og varmt. Det var ogsaa mit foerste moede med junglen og jeg blev meget overvaeldet over, hvor flot og storslaaet det var. Senere den dag, var vi ude og riverrafte paa en flod, hvor niveauet laa paa 3 + ( skala fra 1 -5, hvor 5 er farligst). Det lyder ikke voldsomt, men boelgerne naede op paa de 3 meter, saa det var vildt sjovt. Vi overnattede i en lille flaekke ved navn Santa Maria.

Henry paa Inkasti i bjergene

Dagen efter trekkede vi 22 km paa ca. 8 timer. En del af turen foregik paa gammel inkasti og derfor ogsaa op ad trapper. Der er mange, der tror, at der kun findes én inkasti, som er den velkendte 4 dages tur til Machu Pichu. Det er helt forkert. Der findes mange hundreder, men  den meget omtalte er dog den foerste, der blev opdaget. I inkatiden foregik al transport via de stier til fods og med lamaer, som pakdyr. De kendte ikke til heste, hjul og brugte ikke skibe synderligt meget. Det var nogle fantastiske stier, men ogsaa meget smalle og usikre. Min hoejdeskraek kom paa lidt af en proeve, for man skulle ikke traede meget ved siden af for at tage en lodret tur ned i dybet. Vi ankom til Hot Springs ved Santa Teresa, hvor vi ogsaa overnattede. Det var skoent efter saa lang en gaatur. Om aftenen var vi ude og svinge skoerterne lidt, men det blev ikke saa sent, da vi var godt traette.

Naeste dag var vi ude og zipline. Ziplining er lidt ligesom en kaempe svaevebane imellem bjergene og derfor ogsaa meget hoejt oppe. Man bliver sat fast med en wire og haenger derefter bare og dingler i fart over til den anden bjergside, typisk et par hundrede meter. Det var en fed oplevelse. Bagefter trekkede vi i tre timer til Aguas Caliente, som er byen naer Machu Picchu.

Zip Line

Vi stod op kl 3.45 for at trekke de 4 km op til Machu Picchu inden solopgang. De 2 km foregik naermest lodret opad og var en stigning paa 400 meter. Vi naaede toppen gennembloedt af sved lidt efter solopgang. Det gjorde dog ikke saa meget, for hele dalen var indhyldet i en mystisk taage, saa vi ville ikke kunne se solopgangen alligevel. Det var helt fantastisk endelig at se Machu Picchu. Wauw det var smukt og overvaeldende. Det er virkelig saa billedsmukt, som man forestiller sig. Mine antropologiske tendenser fik lidt tics tror jeg. Efter 2 timers rundvisning noed vi bare de flotte ruiner og omgivelserne og begav os derefter traette og lykkelige tilbage til Aguas Calientes og derefter med tog til Cusco.
Machu Picchu !

Vores Inka Jungle Trail gruppe
Paa vej til Lima var vi forbi Naszca, hvor vi var ude og flyve med et minifly og saa Naszcalinierne. Samme dag tog vi videre til Lima og naaede derfor at koere mere end 25 timer i bus over 2 dage og 2 naetter. Det resulterede i haevede ankler og et par udmattede piger. Vi er nu kommet til Lima, hvor vi skal nyde den sidste uge ved stranden og maaske med en lille fest eller to... :p