søndag den 24. juni 2012

Into the Wild

Var i sidste uge paa opdagelse i endnu en af Ecuadors vidundere: Amazonasjunglen - eller "El Oriente", som man kalder det herovre. Jeg tog onsdag aften med natbus til Lago Agrio, hvor moedestedet med agenciet, Dracaena Amazon Expeditions, og gruppen var. Vi blev hentet af en Jeep som koerte os 3 timer vaek til en lille landsby, hvor vi begyndte vores sejltur fra. Sejlturen ind midt i Cuyabeno Wild Life Reserve tog yderligere 2,5 time og endelig ankom vi til vores Lodge, Nicky Lodge. Det viste sig at jeg var halvdelen af gruppen og en fyr, Thomas fra San Diego i USA udgjorde den anden halvdel. Det viste sig faktisk at vaere en kaempe fordel kun at vaere os to i forhold til at opleve naturen og dyrene, og det var nu ogsaa mere hyggeligt og intimt at vaere saa faa. Vi foelte os ikke som turister, men mere som en del af de lokale og "staff'et" paa lodgen.

Min lokale guide Jakob paa vej til lodgen 

Nicky Lodge
Vi blev vaekket torsdag morgen kl. 5.45 med en tur ud i kano og opleve junglen vaagne. Paa turen saa dovendyr, aber, tukaner, papegoejer og en masse andre fugle, som jeg ikke kan identicifere og huske navnene paa( som den inkarnerede ornitolog, som jeg jo ikke er). Efter morgenmaden sejlede vi ud igen for at opleve endnu mere af naturen. Det endte med en hyggelig vandretur i sumpen og vores to guider, Rita og Jacob, demonstrerede deres vildmands- (og -kvinde) kundskaber ved at konstruere tasker og hatte ud blade. Det var rigtig hyggeligt. Vi saa ikke saa mange dyr, men en masse fodspor efter vildsvin.Om eftermiddagen tog vi ud og badede( ja oh ve oh skraek - men jeg gjorde det! Godt nok skrigende og spraellende af frygt for at blive spist af en anakonda, krokodille, piratfisk og hvad ellers der nu gemte sig i den flod). Bagefter fiskede vi piratfisk, som vi spiste til aften. De smagte faktisk rigtig godt :)

Find tukanen
Abe!

Dagen efter gentog vi den tidlige morgenekspedition og her oplevede vi en hel koloni af "Squirrel Monkeys" -vil gerne oversaette det til dansk - egernaber-, men ved ikke om det dyr eksisterer paa dansk!) Der var op mod 60-70 aber som hoppede og sprang livligt omkring os. Det var en fed oplevelse og den fortsatte med et ordentligt regnskyl paa en klar himmel og vi saa tydeligt hvordan regnbyen formede sig og overhalede os. Bagefter var der den smukkeste regnbue over himmelen :) Paa denne tur saa vi ogsaa et hav af fugle - kolibrier, tukaner, junglekondorer, fiskehejre osv. Senere den dag tog vi paa udflugt til den naermest Quicha landsby, hvor vi lavede pandebroedaf en meget brugt rod herovre, yuca. Yuca bruges ogsaa til at lave den traditionelle Chichadrik, som er en del af kulturen. Chicha gaerer undervejs i processen og danner derfor naturlig alkohol. Jo laengere chicha'en staar, jo staerkere og mere koncentreret bliver den. Der findes forskellige udgaver af Chicha'en afhaengig  af regionen. Eks. bruges der yuca i junglen og majs. Her i junglen staar de lokale op ved en 4-5 tiden om morgenen og starter dagen med en ordentlig spand Chicha og gaar i seng allerede ved 6 tiden om aftenen. Det er et helt andet liv end vi kender. Jeg kunne blive ved med at forklare om kulturen, men det er jo ikke det min blog er til for :D Ud over at kokkere lidt med de lokale saa vi familiens kakao-, kaffe-, banan- og sukkerroersplantager. Det var foerste gang jeg har set saadan nogle, saa det var superinteressant. Her stiftede vi ogsaa bekendtskab med slangerne... Om aften var vi paa jagt efter krokodiller og saa da ogsaa et par stykker. Vi kom helt taet paa en unge - og jeg kunne ikke lade vaere med at taenke paa dens mor, der helt sikkert laa og lurede omkring os, klar til at forsvare sig.

Rita i aktion med at lave taske

Jacob i aktion med at lave taske

Eco friendly fashion

Piratfisketur

Jungle Kondorer

Thomas bliver malet med naturfarver af Rita, vores guide fra Quichasamfundet

To unge Quichakvinder i faerd med at lave Yucabroed

Kaffeplantage

Kakaoplante

Jacob uddeler smagsproever paa sukkerroer




Limbo under traestammen











































































Den naeste dag forloeb nogenlunde ens med de andre. Vi var ude og padle rundt i kano og var paa opdagelse paa ukendte steder for selv guiderne. Det foert til limbo under en vaeltet traestamme, paa besoeg i en sump og ikke mindst var vi ude og stjaele fisk fra en lokals fiskenet... Om eftermiddagen fandt vi hennatraer og udfoldede vores kreative evner. Det var en dejlig dag og samtidig afslutningen paa vores tur, for om aftenen ankom en ny gruppe paa 6 personer, der paabegyndte deres ophold der.

Kaerlighed til naturen

Mono Aranja hennatatovering
Dagen efter tog vi den samme tur tilbage, som vi kom ad og jeg var foerst hjemme i Quito kl 1.30 samme nat. Jeg ankom traet, fyldt med myggestik, men meget glad og tilfreds med denne fantastiske oplevelse. Det var skoent at vaere saa taet paa naturen og proeve at vaere vaek fra al civilization.





















Nu er jeg naaet til den sidste uge af mit ophold i Ecuador. I dag holder min familie afskedsfest for mig, hvor familien kommer og siger farvel og jeg har bagt baade banankage og aeblekage til alle.  Jeg skal til at sige farvel til alt det jeg nu har brugt 2,5 maaned paa at elske og laere at kende. Min familie, mit projekt, mine venner og ikke mindst Ecuador og Quito. Det er super haardt og jeg er splittet indeni. For ville rigtig gerne blive her, men selvfoelgelig glaeder jeg mig ogsaa som en gal til at tage til Colombia og til i sidste ende at komme hjem til fantastiske Danmark. Til orientering tager jeg fredag til Colombia sammen med 4 veninder her fra Quito. Vi rejser de foerste 14 dage sammen og derefter er jeg paa egen haand i ydereligere 12 dage foer jeg lander i Kastrup d. 25. juli kl 17.10

Vi ses i Colombia!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar